De Eindfilm (Filmleraar)

André Broens (leerkracht op basisschool Laetare in Lelystad) is Filmleraar van het jaar uit regio Midden. Een Flevolandse leerkracht heeft de landelijke titel nog nooit binnengesleept, dus wij gaan natuurlijk keihard voor de winst van André! Dit artikel beschrijft één van de manieren waarop André film inzet.

Uit het Juryrapport: “André is een filmleraar pur sang. Hij doet werkelijk alles met film. Hij gebruikt film ter vermaak, film om te inspireren, film ter ondersteuning van de vakinhoud, gebruikt film als verbindend middel, film om daarmee samenwerken te stimuleren. Andre heeft een duidelijk doel voor ogen: hij wil leerlingen filmvaardig maken zodat zij zelf leren zich uit te drukken middels film. Het is daarbij zeer bijzonder dat deze filmleraar in het basisonderwijs werkt. Dit kom je niet veel tegen.

Eindfilm

André maakte in het jaar van de verkiezing voor de vierde keer een Eindfilm met groep 8.
Laetare (de school waar hij werkt) is een jenaplanschool en heeft dus (inmiddels weer) 3 bovenbouwgroepen met elk leerlingen uit leerjaar 6, 7 en 8. De leerlingen doen alles samen. Behalve dan de Eindfilm… Die is alleen voor groep 8.
Als er in de stamgroep over gesproken wordt, gebeurde dat dit jaar met het codewoord: “Freek”. Dit komt van Freek Commandeur, de spil van Hollywood in de Klas.

Vak-integratie

Zowel vorig jaar (toen door corona nagenoeg alles door iedereen thuis gefilmd moest worden) als dit jaar (wederom deels door corona) is het filmproject eigenlijk te laat gestart. Normaal gesproken zou je de tekst eerst uitgebreid samen met de groep moeten lezen. Dan zou je (zoals bij begrijpend lezen) samenvattende vragen kunnen stellen. Je zou kunnen vragen waarom bepaalde tekst gezegd wordt en of jij dat anders zou zeggen. Kortom: je zou met de groep het verhaal eigen moeten maken.

In een drama-les kunnen kinderen bepaalde emoties of onderdelen uitspelen, op zoek naar de juiste spanning. In de tekenles kunnen ze met de typetjes zo karakteristiek mogelijk uitbeelden. Met handvaardigheid kunnen ze de locaties bedenken en als maquette uitwerken. En natuurlijk kunnen er dan rekwisieten gemaakt worden. Het is ook erg waardevol om met kinderen de beeldvulling en de shotlengte te bespreken.
Ook andere vakken kunnen aansluiten op de Eindfilm. Zo ging de laatste Eindfilm over vrijheid en kwam W.O. II ter sprake. Tijdens geschiedenis kan die oorlog dan worden uitgediept en met taal en wereldoriëntatie is het thema Vrijheid (in de breedste zin) een dankbaar en ontzettend actueel onderwerp.

Collega’s

Natuurlijk is het bij elk project belangrijk dat je je collega’s mee. Maar zeker bij een Eindfilm op een jenaplanschool (waar je dus werkt met groep 8 leerlingen uit verschillende stamgroepen) is samenwerken met collega’s een ‘must’. Zonder hun hulp, inzet, steun, ideeën, inzichten en begeleiding was deze Eindfilm nooit zo goed gelukt.

Kortom

De Eindfilm is niet iets dat je in een paar dagen neerzet. Dat is te integreren in het onderwijs van de laatste maanden. Kinderen zijn heel zinvol bezig en voelen zich verantwoordelijk voor het project. Het wordt oprecht een onderdeel van hen. Een mooier afscheidcadeau (aan groep 8 en van groep 8) kun je niet bedenken!


De Filmleraar van het Jaar geeft film een eigen plek binnen het onderwijs. Met deze verkiezing wordt meer aandacht gevraagd voor filmeducatie. Op 5 juli 2021 zijn de zes regionale winnaars (uit zowel basis- als voortgezet onderwijs) bekend. Tijdens de Nationale Onderwijsweek en het Nederlands Film Festival maakt, op 5 oktober (de Dag van de Leraar), de vakjury bekend welke drie van deze zes regionale winnaars doorgaan naar de finale. Dé Filmleraar van het Jaar 2021 wordt op 24 november bekendgemaakt, tijdens een feestelijk verkiezingsevent op het International Documentary Filmfestival Amsterdam.

 180 total views,  1 views today

  • Facebook
  • Twitter
  • Hyves
  • MySpace
  • Live
  • Add to favorites