Joy and Heron

“Joy and Heron” is het verhaal van de lieve kleine hond (Joy) en een vervelende reiger. Tijdens een visreis probeert Joy de boot van zijn meester niet te laten schommelen terwijl hij deze verdedigt tegen de wormstelende vogel. Nadat hij echter heeft gezien dat de reiger alleen zijn hongerige en kieskeurige kuikens probeert te voeren, verandert Joy van mening en geeft de hele pot met wormen weg. De film kwam uit in het 2018: Jaar van de Hond.

Voor de film vroeg ik de leerlingen wat empathie is. (Ze mochten het opzoeken.) En hoe het voelt om empathie te tonen of te ontvangen.
Daarna werd de film aangekondigd. De leerlingen kregen een kijkopdracht mee: Wanneer zie je één van de personages empathie tonen?

Na de film moesten de leerlingen vertellen wat er was gebeurd. Eerst het hele verhaal; zonder conclusies.
Automatisch ging het daarna over empathie; over begrip, vriendelijkheid en het rimpeleffect.
Vraag dan door over het echte leven. Kan zoiets in het echt ook? Kan het ook bij jou?
Algemenere vragen achteraf zijn misschien:
Waarom is empathie belangrijk in ons leven?

Hoe voel je je als iemand je vriendelijkheid toont?
Dit kan mooi individueel op post-its, die leerlingen later van elkaar bekijken.

Van nature oordelen we snel over anderen. We vragen ons af wat iedereen doet, maar vinden dat onze eigen acties altijd gerechtvaardigd zijn. Pas wanneer we echt tijd gaan besteden om elkaar te begrijpen en ons proberen te verplaatsen in de ander, gaan we waarderen wat hen ertoe aanzet om te doen wat ze doen.

We hebben voor iedereen wel een label: spammer, idioot, vechter, oplichter, … Maar we moeten voorzichtig zijn met het ruïneren van de reputatie van iemand anders, net zoals we ervoor moeten zorgen dat we onze eigen reputatie niet vernietigen.

Er zitten minstens drie lessen in deze film. Vertel ze aan de leerlingen en vraag of ze die kunnen uitleggen.

LES #1: Door de manier waarop we een situatie waarnemen te veranderen, verandert de situatie. Wanneer we onze waarneming veranderen, veranderen we ons perspectief, wat in feite betekent dat we iets vanuit een ander gezichtspunt, door andere ogen, “zien”. Het betekent niet dat de ervaring niet is gebeurd. Het betekent simpelweg dat we een andere betekenis aan de gebeurtenis hechten. Dit is precies wat er met Joy gebeurde in het bovenstaande verhaal. In het begin was Joy boos op Reiger omdat hij wormen had gegrepen en reageerde door te grommen en te blaffen; Toen Joy echter zag dat Heron de wormen niet voor zichzelf nam, maar om haar hongerige kleintjes te voeden, veranderde haar houding van woede in mededogen.

LES #2: Probeer eerst te begrijpen wat er werkelijk aan de hand is. Vermijd overhaaste conclusies. Krijg het volledige beeld voordat je een oordeel velt of reageert. Soms is wat we zien slechts een deel van het geheel. Onze reacties zullen vertekend zijn als ze alleen gericht zijn op een deel van de situatie en niet op de hele situatie.

LES #3: Vriendelijkheid heeft een rimpeleffect. In ons verhaal werd de reactie van Joy om Heron een partij wormen te geven beantwoord door de reiger die Joy een partij vis gaf. Als we aardig zijn (vriendelijk, genereus, attent), veroorzaken we een kettingreactie van goed en positief. Vriendelijkheid maakt altijd een verschil, niet alleen voor de persoon die de vriendelijkheid ontvangt, maar ook voor degene die de vriendelijkheid geeft. Onthoud dat wanneer we vriendelijkheid tonen aan anderen, we ook vriendelijkheid tonen aan onszelf omdat onze daden van mededogen in ons resoneren.

Bezoekers: 82 totaal,  1 vandaag

  • Facebook
  • Twitter
  • Hyves
  • MySpace
  • Live
  • Add to favorites