Animatiefilm (Filmleraar)

André Broens (leerkracht op basisschool Laetare in Lelystad) is Filmleraar van het jaar uit regio Midden. Een Flevolandse leerkracht heeft de landelijke titel nog nooit binnengesleept, dus wij gaan natuurlijk keihard voor de winst van André! Dit artikel beschrijft één van de manieren waarop André film inzet.

Uit het Juryrapport: “André is een filmleraar pur sang. Hij doet werkelijk alles met film. Hij gebruikt film ter vermaak, film om te inspireren, film ter ondersteuning van de vakinhoud, gebruikt film als verbindend middel, film om daarmee samenwerken te stimuleren. André heeft een duidelijk doel voor ogen: hij wil leerlingen filmvaardig maken zodat zij zelf leren zich uit te drukken middels film. Het is daarbij zeer bijzonder dat deze filmleraar in het basisonderwijs werkt. Dit kom je niet veel tegen.

De animatiefilm

In 2007 (inmiddels zo’n 14 jaar geleden) maakte André met bovenbouwers de animatiefilm: “Het vissertje”. De film kent goeie grappen en droge humor.
Aan de film is telkens in blokken van 4 middagen gewerkt. De eerste groep bedacht de hoofdpersoon en de basis van het verhaal. Het moest over een man gaan die wilde vissen, maar alles zit tegen. Dit filmpje werd een groot succes. (Op YouTube bijna 200.000 keer bekeken.) Bekijk het hier.

De man gaat uit vissen. Hij wil absolute stilte, maar dat wil maar niet lukken.
Als hij uiteindelijk radeloos zelf begint te schreeuwen, vraagt de vis om stilte.

Deze eerste versie van “Het Vissertje” is genomineerd bij “Expose your talent”; de filmwedstrijd van Kennisnet voor basisscholen. De animatiefilm is in de prijzen gevallen. Op woensdag 25 juni ontvingen we de originaliteitsprijs.

Het vervolg

De rest van het schooljaar heeft de hele bovenbouw (telkens in kleine groepjes en in blokken van vier lessen) verder gewerkt aan de film. Elke groep maakte er een onderdeel bij. Ook hier bedachten de kinderen samen het verhaal, ontwierpen de personages, kozen zelf de achtergronden, tekenden de scenes, zochten de geluiden en maakten de korte individuele filmpjes die later het geheel moesten vormen.
Zo kwam het vertrek vanaf huis in beeld, de hele heenreis (met tegenslagen als files), het dagdromen onderweg, de aankomst bij de visvijver (met een auto-ongelukje), het wegdromen tijdens het vissen, de vis die de visser treitert, de terugtocht langs de viskraam, de terugreis met de bus en de aankomst thuis (waar de kat de vis opeet). De hele animatiefilm is hier te zien.

Doelen

Er werd in dit project aan flink aantal doelen gewerkt. Denk aan: samenwerken, verhaal vertellen, grap uitwerken, digitaal tekenen, geluiden zoeken, bestandsbeheer, werken met bewerkingssoftware, enz.
Maar het was vooral belangrijk dat kinderen ontdekten hoeveel tijd het kost om een animatiefilm te maken. Het beeldje voor beeldje opbouwen van de film. Maar ook hoe je mensen kunt manipuleren. Je laat immers dode tekeningen tot leven komen. Deze doelen zijn zeker behaald.



De Filmleraar van het Jaar geeft film een eigen plek binnen het onderwijs. Met deze verkiezing wordt meer aandacht gevraagd voor filmeducatie. Op 5 juli 2021 zijn de zes regionale winnaars (uit zowel basis- als voortgezet onderwijs) bekend. Tijdens de Nationale Onderwijsweek en het Nederlands Film Festival maakt, op 5 oktober (de Dag van de Leraar), de vakjury bekend welke drie van deze zes regionale winnaars doorgaan naar de finale. Dé Filmleraar van het Jaar 2021 wordt op 24 november bekendgemaakt, tijdens een feestelijk verkiezingsevent op het International Documentary Filmfestival Amsterdam.

 247 total views,  2 views today

  • Facebook
  • Twitter
  • Hyves
  • MySpace
  • Live
  • Add to favorites