Weeksluiting (Filmleraar)

André Broens (leerkracht op basisschool Laetare in Lelystad) is Filmleraar van het jaar uit Regio Midden. Dit artikel beschrijft één van de manieren waarop André film inzet.

Weeksluiting

Basisschool Laetare is een Jenaplanschool. Dan is het ook logisch dat elke schoolweek eindigt met een weeksluiting. Alle leerlingen (van kleuters tot bovenbouw) zitten samen in de speelzaal en genieten van een spetterende presentatie. Elke groep laat iets zien uit die week. Dat kan variëren van een liedje, verhaaltje, presentatie, filmpje, toneelstuk tot wat dan ook.

Zo’n 200 leerlingen kijken naar de weeksluiting (vóór Corona).

Corona

In 2020 is er ineens corona. Kinderen moeten eerst thuisonderwijs volgen en daarna in bubbles en (zeker de bovenbouw) op afstand en met mondkapje naar school. Dan is er geen weeksluiting meer zoals we het kennen. Hoe lossen we dat op?

Live via het scherm

We gaan verder met de weeksluiting zoals we die kennen. Maar met het grote verschil dat alleen de ‘artiesten’ en de presentatoren en technici in de zaal zijn. Alles wordt gefilmd; heel eenvoudig met een laptop. Het wordt live gestreamd naar de digiborden in de lokalen. Een prima eerste oplossing.
Elke groep stuurt maximaal 2 leerlingen om iets te presenteren. Verder zijn er vier bovenbouwers (2 presentatoren en 2 voor beeld en geluid) en een leerkracht.

Op de achtergrond staat de groep genoemd (de Krokodillenbende) die iets te presenteren heeft.
V.l.n.r: een Kroko, een presentator, nog een Kroko, beeld-technicus, een presentatrice, geluidstechnicus.

Probleem bij deze weeksluiting is dat er een extra leerkracht nodig is en dat bij storing er gelijk in de hele school onrust kan ontstaan.

Opgenomen weeksluiting

Dan ontstaat het idee om de weeksluiting op te nemen. Elke leerkracht filmt die week iets van de eigen groep en op donderdagavond monteert André dit allemaal aan elkaar (met jingles van de groepen ertussen). Het resultaat komt als een verborgen video op YouTube te staan en alle leerkrachten en ouders krijgen een link.
Ouders zijn hier erg positief over, omdat ze nu ineens een heuse blik in de school kunnen werpen.

Het vraagt van de leerkrachten wel wat extra inzet. Zeker als je zelf nooit filmt. De afspraak is dat de beelden landscape (liggend) worden opgenomen, maar tot het eind zijn er leerkrachten die de gewoonte van de rechtopstaande telefoon maar niet kunnen afleren. Ook is het even zoeken voor iedereen hetzelfde filmformaat kan verzenden. (Mp4 is geen industriestandaard, dus kan per device afwijken en via de verzendwijze een andere kwaliteit opleveren.)

Het grote voordeel is dat er onmiddellijk tijdens de les gefilmd kan worden. Leerlingen kunnen er ter plekke wat bij vertellen. Ook bij ‘uitjes’ (onze bovenbouw gaat er elke week op uit) is er onmiddellijk verslag te doen. Nadeel is dat het op donderdagavond altijd flink stressen is om de weeksluiting goed online te krijgen.

Drie stills van een tekenles bij het Zilverpark in Lelystad.
Leerlingen spreken op locatie hun teksten in en de filmpjes vormen achterelkaar een mooie weergave van wat er gebeurd is.


Over Filmleraar van het Jaar 2021

De Filmleraar van het Jaar geeft film een eigen plek binnen het onderwijs. Met deze verkiezing wordt meer aandacht gevraagd voor filmeducatie. Op 5 juli 2021 zijn de zes regionale winnaars (uit zowel basis- als voortgezet onderwijs) bekend. Tijdens de Nationale Onderwijsweek en het Nederlands Film Festival maakt, op 5 oktober (de Dag van de Leraar), de vakjury bekend welke drie van deze zes regionale winnaars doorgaan naar de finale. Dé Filmleraar van het Jaar 2021 wordt op 24 november bekendgemaakt, tijdens een feestelijk verkiezingsevent op het International Documentary Filmfestival Amsterdam.

Uit het Juryrapport: “André is een filmleraar pur sang. Hij doet werkelijk alles met film. Hij gebruikt film ter vermaak, film om te inspireren, film ter ondersteuning van de vakinhoud, gebruikt film als verbindend middel, film om daarmee samenwerken te stimuleren. André heeft een duidelijk doel voor ogen: hij wil leerlingen filmvaardig maken zodat zij zelf leren zich uit te drukken middels film. Het is daarbij zeer bijzonder dat deze filmleraar in het basisonderwijs werkt. Dit kom je niet veel tegen.

Loading