Op mijn eigen basisschool mag ik met de leerlingen de corona-tijd verwerken, door kinderen symbolische voorwerpen te laten bevestigen op 8 gekleurde panelen van 1,5 meter.
Samen met de Kubus en Fleck trekken we het Lelystad breed. Samen met een muzikant mag ik bij 7 scholen langs om telkens één paneel te vullen.
Op woensdag 1 juli werd het totale werk (van 6 panelen) in de Kubus officieel onthuld door wethouder Nelly den Os (van onderwijs).

Enkele verhalen bij ingeleverde voorwerpen
Paars
Bij deze school kwam heel veel eten voorbij. Koekjes, snoepjes, zoet ontbijt. Omdat ze meer thuis waren hadden sommige kinderen meer gesnoept. Soms kregen ze ook extra snoep als motivatie om thuis met schoolwerk bezig te gaan. (De bederfelijke etenswaren hebben we niet opgeplakt.)
Een jongen vertelde dat hij nu tijd had om te gaan vissen. Normaal ging opa mee. Nu kon dat niet. Dus eigenlijk was het vissen niet eens zo leuk.
Veel geknutseld: pennen, potloden, papier, lapjes, tekeningen, rietjes, verf, ijzerdraad.
Oranje (1 klas)
De Albatros is een “drink water”-school (vandaar de flacon). Maar daar kwam bij sommigen thuis wel een beetje de klad in.
Een kind wilde graag de oranje staaf met 5 gaten doneren. Daar werd op school veel mee gebouwd. Tijdens corona dus niet. En dat werd gemist. Een ander kind zei dat dat er niet op mocht, omdat het nog gebruikt werd. Het eerste kind vertelde toen dat ze best 1 staaf konden missen voor een kunstwerk. Dat was belangrijk.
De juf gaf een stukje van het tafelkleed. Omdat corona een stukje van het schooljaar had afgepakt.
Groen
Hier ging het geregeld over de natuur, die weer opknapte. (Minder smog, minder met asma hebben minder pufjes nodig, meer dieren, de dolfijnen in Venetië). Heel veel meegebracht groen kon er niet op, omdat dat zou gaan rotten. Maar een plastic klimop en enkele cactussen konden wel.
Vier kinderen kwamen los van elkaar met een cactus aan. Eén kind had op het labeltje de situatie krachtig verwoord: Kak Dus!
De markers die gebruikt waren tijdens huiswerk maken, waren helemaal leeg en konden dus weg.
Geel
Een meisje had van een eierdoos een camera geknutseld. Ze had heel veel getekend en geknutseld. Maar ook veel foto’s en filmpjes gemaakt. Op sociale media had ze veel filmpjes gemaakt over hoe zij de corona-tijd door kwam.
Gelukkig vertelden kinderen hier dat ze ook wel veel hebben kunnen spelen. De positieve kant van het verhaal! Ze vertelden over het mooie weer en doneerden waterballonnen, waterpistooltjes, bellenblazers, waterballen, enz.
Er waren op deze school ook best veel knuffels. Eén kind vertelde dat ze in deze periode bijna meer met haar knuffel praatte dan met haar vriendinnen.
Volg Mij !