De D in David

We hebben de afgelopen vier weken lang, schoolbreed aan het thema ‘kunst’ gewerkt. Het volgende thema gaat over lentekriebels. Als start van dit project hebben we deze animatiefilm gebruikt. Het raakt alle twee de thema’s; dat maakt het zo mooi.

De kijkvraag was: Wat is er grappig? Dat is een lekker brede vraag. Maar de leerlingen weten inmiddels dat ze met iets origineels moeten komen.
Het bijzondere is dat leerlingen bij het beantwoordden van deze vraag, allemaal bekende schilders en schilderijen noemden, die ze in het filmpje hadden gezien. De Mona Lisa zag er zo anders uit. De Schreeuw van Munch en het Laatste Avondmaal reageerden op wat er gebeurde. Allemaal reacties die helemaal klopten ná het kunstproject. Maar geen kind noemde iets over bijvoorbeeld de banaan en de twee appels…

Dan maar de vraag: Wat is het verhaal?
Ze hadden kunnen zeggen: “David, het standbeeld, wordt door andere kunstwerken vernederd, omdat hij naakt is. Hij ontvlucht het museum en ontmoet nieuwe vrienden, die hem wel respecteren om wat hij is.
Maar zo eenvoudig ging het niet. Heel langzaam, stukje bij beetje kwam het verhaal eruit. Achteraf vertelden ze dat dat kwam omdat het over bloot ging. Toen eenmaal duidelijk was dat hierover gepraat mocht worden, werden voorzichtig ook de andere grapjes genoemd.

Mooi filmpje om dit thema te introduceren!

Tip: Omdat het Engelstalig is, kun je ervoor kiezen om bij YouTube de Nederlandse ondertiteling aan te zetten.
Tip: Bedenk vooraf wel hoe je zelf al die aspecten zou willen benoemen. Kies je voor “zijn zake”, “edele delen” of voor “penis”, “piemel”, “lul”.

Toen we verderop die week over schuttingtaal spraken en het woord “kut” ter sprake kwam, bleken er kinderen te zijn die niet wisten dat dit de benaming was voor een vagina. Bijzonder!

Bezoekers: 51 totaal,  1 vandaag

  • Facebook
  • Twitter
  • Hyves
  • MySpace
  • Live
  • Add to favorites