Op mijn eigen basisschool mag ik met de leerlingen de corona-tijd verwerken, door kinderen symbolische voorwerpen te laten bevestigen op 8 gekleurde panelen van 1,5 meter.
Samen met de Kubus en Fleck trekken we het Lelystad breed. Samen met een muzikant mag ik bij 7 scholen langs om telkens één paneel te vullen.
We beginnen (als een soort proef) bij Laetare.
Muzikant Luc schreef een Corona-lied.
Muzikant Han was er bij, bij de scholen.
Elke groep krijgt 20 minuten de kans om het lied te leren (buiten) en om over de Corona-tijd te praten adhv het eigen voorwerp.
Enkele verhalen bij ingeleverde voorwerpen
Een meisje had een speelgoed weegschaaltje meegenomen. Haar verhaal ging over de corona-kilo’s. Kinderen waren volgens haar meer aan het snoepen en minder aan het bewegen. Zelf herkende ze dat ook. Veel anderen ook trouwens.
Er werd een verfbakje ingeleverd. Hier ging het over het klussen. Dat vader en moeder alle twee thuis waren en dat er de hele dag geklust moest worden. Boren, zagen, schilderen. Van alles. Ouders waren sneller geïrriteerd en het kind had meer moeite met het maken van huiswerk.
Er werd huiswerk ingeleverd. Gewoon om terug te kunnen denken aan een periode waarin je ouders de leerkracht waren en waarin je alleen in de klas zat. De één vond zoveel ouderaandacht leuk, de ander vond het vervelend en een derde begreep gewoon niks van de uitleg van de ouders.
Volg Mij !