Voor de video ‘Gruis‘ heeft André zich laten inspireren door De bespotting van Christus van Jeroen Bosch. Bosch is een Nederlands schilder van de Noordelijke Renaissance. André kiest hierbij, net als Bosch, voor vijf personen in een strak kader en tegen een donkere ondergrond. De expressieve lichaamshoudingen en gelaatsuitdrukkingen die André inzet, verwijzen naar het werk van Bosch. Ook in de kleuren zit een verwijzing. Elke persoon heeft bij André één hoofdkleur in zijn palet. Ook kiest André voor een centrale figuur, maar hij verwijst daarbij niet naar een specifieke gebeurtenis. De vertraagde videobeelden lijken soms te overdreven. Toch wordt Bosch’ emotionele lading in André’s meeslepende slow motion video prima geciteerd.
Een andere inspiratiebron is Bill Viola, die bekend is van zijn immens vertraagde video’s. Eén ervan is The Quintet of the Astonished. Dit is het allereerste werk in de Passions-reeks en zijn eerste werk met digitale flatscreens. Viola werkt hier ook met vijf personen, maar zonder centrale figuur. De emotionele lading is hier de essentie.
André Broens, Gruis, 2019. Video, 5 minutenloop. Fotografie: Anoek Broens.
Jeroen Bosch, De bespotting van Christus, 1490- 1500. Olieverf, 73,8×59,2 cm. The National Gallery Londen. Fotografie: The National Gallery Londen.
Bill Viola, The Quintet of the Astonished, 2000. Video-projectie in donkere ruimte, 140×240 cm. Bill Viola Studio, Long Beach California. Fotografie: Kira Perov.
Volg Mij !